Złoty Dom Nerona czyli Domus Aurea był jednym z największych osiągnięć architektonicznych Starożytnego Rzymu. Zbudowany po wielkim pożarze w 64 roku naszej ery pokrywał teren aż 80 ha (dla porównania dzisiejszy Watykan ma powierzchnię 44 ha). Zaprojektowany przez architektów Sewerusa i Celera oraz udekorowany freskami, marmurami, sztukaterią, masą perłową i drogocennymi kamieniami przez Fubullusa. Co dzisiaj z niego zostało? I co się w nim dzisiaj dzieje? Zapraszam do przeczytania.
Wejście do Złotego Domu Nerona dzisiaj od via della Domus Aurea
Jak się przygotować do zwiedzania
Domus Aurea jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-18.30. Wstęp odbywa się na określoną godzinę tylko i wyłącznie z miejscowym przewodnikiem w grupach do 20 osób łącznie z przewodnikiem. Ostatnia wizyta jest godzinę przed zamknięciem. Wejście i wyjście od via di Serapide.
Od piątku do niedzieli jest on otwarty w godzinach 9.00-18.30. Wstęp odbywa się na określoną godzinę tylko i wyłącznie z miejscowym przewodnikiem w grupach do 20 osób łącznie z przewodnikiem. Ostatnia wizyta jest 90 minut przed zamknięciem. Wejście od via della Domus Aurea i wyjście od via di Serapide.
UWAGA! Należy mieć wygodne buty oraz cieplejsze ubranie. Jest to teren archeologiczny pod ziemią i temperatura tam wynosi tylko 10 stopni.
UWAGA! Od dnia 6 sieprnia 2021 roku obowiązkowy jest przy wejściu Green Pass oraz dokument tożsamości. Obowiązują również makseczki zakrywające nos i usta przez cały czas trwania wizyty.
Bilety
Zwiedzanie od poniedziałku do piątku odbywa się w towarzystwie osoby towarzyszącej pracującej w Domus Aurea.
UWAGA! Nie jest to wizyta z przewodnikiem tylko z pracownikiem Coopculture. Zwiedzamy sami podążając za pracownikiem, którego zadaniem jest dbać o bezpieczeństwo zwiedzających.
Bilet normalny 12.00 euro
Bilet ulgowy 9.00 euro i przysługuje zwiedzającym w wieku między 6 a 18 lat (ukończone), nauczycielom, grupom szkolnym z listem od dyrekcji, pracownikom MIC.
Bilet darmowy przysługuje dzieciom do ukończonych 6 lat, osobom niepełnosprawnym z orzeczeniem niepełnosprawności oraz ich opiekunowi, przewodnikom turystycznym z Unii Europejskiej, dziennikarzom z Unii Europejskiej za okazaniem legitymacji dziennikarskiej, dwóm nauczycielom opiekunom wchodzącym razem z grupą, jednemu pilotowi wchodzącemu z grupą.
Od piątku do niedzieli odbywają się wizyty z przewodnikiem. Wizyta obejmuje nie tylko ziwedzanie Złotego Domu Nerona ale również wystawę, która się tam obecnie odbywa. Do wyboru jest język włoski lub angielski.
Bilet normalny 12.00 euro
Bilet ulgowy 9.00 euro i przysługuje zwiedzającym w wieku między 6 a ukończonych 18 lat, nauczycielom, grupom szkolnym z listem od dyrekcji, pracownikom MIC
Bilet darmowy przysługuje dzieciom do ukończonych 6 lat, osobom niepełnosprawnym z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz ich opiekunowi, przewodnikom turystycznym z Unii Europejskiej, dziennikarzom z Unii Europejskiej za okazaniem legitymacji dziennikarskiej, dwóm nauczycielom opiekunom wchodzącym razem z grupą, jednemu pilotowi wchodzącemu z grupą.
UWAGA! Bilet obejmuje wizytę w Domus Aurea oraz wystawę tymczasową.
Do każdego biletu doliczana jest opłata rezerwacyjna w wysokości 1 euro.
Bilety możemy zarezerwować na
Korytarz tuż za wejściem z epoki Trajana prowadzący do Złotego Domu Nerona
Złoty Dom Nerona – historia
Po wielkim pożarze w Rzymie w roku 64 naszej ery cesarz Neron zburzył ogromną część centrum miasta i zaczął konstrukcję swojego gigantycznego i pełnego przepychu pałacu. Pałac przyjął nazwę Domus Aurea, czyli Złoty Dom dlatego, że jego dach wykonany był z brązu i pomalowany złotem.
Pałac zaprojektowali architekci Sewerus i Celer, a dekoratorem wnętrz został niejaki Fabullus. Cały kompleks składał się z ogromnych pawilonów i niezmierzonej ilości sal otoczonych ogrodami, lasami i winnicami. Częścią kompleksu był też wielki sztuczny zbiornik wodny, który otaczała kolumnadą. Znajdował się on dokładnie w miejscu, gdzie dzisiaj stoi Koloseum.
Multimedialne przedstawienie podczas wizyty pokazujące Złoty Dom Nerona i sztuczne jezioro
Główny korpus pałacu znajdował się na Palatynie oraz na wzgórzu Oppio. Właśnie tu na wzgórzu Oppio obecnie możemy podziwiać jego pozostałości. Sale pałacowe dekorowały przepiękne, kolorowe marmury sprowadzone z najdalszych zakątków Imperium, sztukateria, freski, masa perłowa, cenne kamienie oraz najsłynniejsze rzeźby.
Multimedialne przedstawienie pokazujące rekonstrukcję fresków w pałacu Nerona
Ten ogromy kompleks posiadał łaźnie ze zwykłą wodą i wodą siarkową (leczniczą), mnóstwo sal bankietowych, wśród których najsłynniejszą była ta w kształcie rotundy, obracająca się wokół swojej osi. Przed głównym wejściem do pałacu, w westybule, stała ogromna statua samego Nerona przedstawionego jako bóg słońca wykonana ze złoconego brązu.
Multimedialne przedstawienie podczas wizyty przedstawiające rzeźbę Nerona w wejściu do Złotego Domu
Po samobójczej śmierci Nerona jego następcy, cesarze z dynastii Flawiuszy, zdecydowali wymazać w Rzymie pamięć o swoim poprzedniku i jego pałacu. Cały kompleks został odarty ze swych pięknych marmurów i rzeźb oraz wypełniony ziemią i gruzem. W ten sposób stał się fundamentem pod kolejne struktury: łaźnie Tytusa, a jeszcze później, już na początki II wieku naszej ery, łaźnie Trajana. Złoty Dom Nerona znikł z powierzchni ziemi wkrótce zapomniany na wieki.
Odkrycie pozostałości Złotego Domu i narodziny stylu groteskowego
Około 1480 roku rozpoczęła się eksploracja Domus Aurea oraz odkrycie „groteski”. Przez przypadek w ogrodach otaczających wówczas Koloseum znaleziono otwór prowadzący do podziemnych korytarzy. Otwór ten powiększono i przez niego za pomocą grubej liny schodzili tutaj tacy artyści jak Pinturicchio, Perugino, Filippino Lippi, Signorelli, a później nawet Raffaello. Oni to w świetle pochodni podziwiali i kopiowali te przepiękne freski i dziwaczne figury widniejące wciąż na ścianach Złotego Domu.
Otwór, przez który artyści schodzili pod ziemię aby eksplorować Domus Aurea
Renesansowi artyści nie zdawali sobie sprawy z tego, że byli właśnie gośćmi w pałacach Nerona. Byli raczej przekonani o tym, że odwiedzali oni pozostałości rzymskich domów lub łaźni. Z racji tego, że malowidła te były pod ziemią, w grotach, nazwano je „groteskami”. Było to połączenie dwóch wyrazów:”grota” i „fresk”. Termin ten pojawił się jednak po raz pierwszy nieco później, w 1496 roku.
Pozostałości fresków na ścianach Domus Aurea
Jednakże to Raffaello w pierwszej dekadzie XVI wieku wraz ze swoim zaufanym współracownikiem Giovanni da Udine, przeanalizowali te piękne malowidła i całe systemy dekoracyjne na ścianach. Następnie wprowadzili oni je jako nową modę, dekorując w 1516 roku tak zwaną stufetta kardynała Bibbiena. Owa stuffetta była niewielkim pokojem toaletą wykonanym dla wyżej wspomnianego kardynała w Pałacu Apostolskim w Watykanie. Nieco później obaj artyści udekorowali cyklem malowideł groteskowych tak zwaną logetta kardynała Bibbiena. Te nowe freski zainspirowały później wielu innych artystów. W samym Watykanie możemy te inspiracje podziwiać na przykład w Galerii Map na suficie.
Tak zwana stuffetta kardynała Bibbiena z freskami Raffaella
Wystawa „Raffaello i Domus Aurea. Narodziny groteski”
Wystawa powstała z okazji ponownego otwarcia Domus Aurea czyli Złotego Domu Nerona. Mieści się ona w Sali Oktagonalnej i zatytułowana jest „Raffaello i Domus Aurea. Narodziny groteski”. To wydarzenie było zaplanowane na ubiegły rok 2020 zbiegający się z pięćsetną rocznicą śmierci wielkiego Mistrza Renesansu Rafaello Sanzio. Jest ona poświęcona odkryciu Domus Aurea i antycznych fresków, które zainspirowały wielu artystów i zapoczątkowały narodziny malarstwa groteskowego.
Raffaello na wystawie
Sala Oktagonalna w Domus Aurea i wystawa multimedialna
Zatem jeśli tylko macie teraz okazję być w Rzymie i zwiedzić Domus Aurea oraz podziwiać bardzo nastrojową wystawę, koniecznie tam pójdźcie. Jast to niesamowite doświadczenie multimedialne. Filmik, który zrobiłam znajdziecie na moim FB Planet Rome. Polecam Wam bardzo serdecznie filmik oraz wizytę w tym niesamowitym miejscu.
https://www.facebook.com/BarbaraRomeGuide/
Jeśli wpis przydał Ci się, daj mi znać proszę.
Jeśli znasz kogoś, komu może się przydać, udostępnij go proszę.
Basia Kaminska
filolożka anglistka instruktorka języka angielskiego
od ponad 14 lat w Rzymie
przewodniczka po Rzymie, regionie Lacjum i Watykanie w języku angielskim i polskim
autorka eprzewodników „Rzymskie smaki” , „W cieniu Rzymu”
wielojęzyczna mama wielojęzycznego nastolatka
Dzięki!
proszę
Super zachęcający tekst przekonalaś mnie . Buźki
cieszę się bardzo
Wydrukowane! Kolejne miejsce do odwiedzenia. Dzięki Basiu!
Proszę Cię bardzo
Dzień dobry, czy oprowadza Pani zwiedzających po Domus Aurea
tak, czasami oprowadzam, ale tylko indywidualnie
tak
Czy osoby niepełnosprawne, które mają darmowy wstęp również muszą wcześniej rezerwować wstęp, jeżeli tak to gdzie tego dokonać.?
na stronie jest z pewnością opcja bilet gratis